La competitività del settore dell’olio di oliva attraverso l’analisi del network degli scambi commerciali internazionali

Abstract

This paper aims at showing the explanatory potential of network methods applied to the analysis of Country level competitiveness within specific productive sectors. More specifically, we focused on each Country’s position within the network of international commodity trade relationships, assuming that this influences its Country level competitive advantage. We based this statement on Ronald Burt’s theory of "structural holes" which, if existent within a network, grant to those agents occupying the holes the chance to manage a strategic resource which becomes a competitive advantage. In order to test this hypothesis we applied network analysis to the international virgin olive oil trade network, represented as a weighted, directed network (wdn).


Tutti gli autori

  • CASIERI A.;DE GENNARO B.C.

Titolo volume/Rivista

Non Disponibile


Anno di pubblicazione

2013

ISSN

1126-1668

ISBN

Non Disponibile


Numero di citazioni Wos

Nessuna citazione

Ultimo Aggiornamento Citazioni

Non Disponibile


Numero di citazioni Scopus

Non Disponibile

Ultimo Aggiornamento Citazioni

Non Disponibile


Settori ERC

Non Disponibile

Codici ASJC

Non Disponibile