Inequality of educational opportunità in Italy: how fair is the “3+2” reform

Abstract

In this paper we propose a definition of fairness in education which is based onthe theory of equality of opportunity developed in the last decades in the philosophical and economic literature (Roemer,1998; Fleurbaey, 2008), we derive opportunity inequality measures based on such conceptual framework, and we use these measures to evaluate the 1999 reform of the Italian university system (the so called “3+2" reform). Looking at 1995-2004 college graduates data our estimates show an improvement in the equality of opportunity in the access to university. However, the aggregated data available for the 2005-2008 suggest that such a positive effect may vanish in the medium run.


Tutti gli autori

  • SERLENGA L.;BRUNORI P.;PERAGINE V.

Titolo volume/Rivista

Non Disponibile


Anno di pubblicazione

2011

ISSN

0017-0097

ISBN

Non Disponibile


Numero di citazioni Wos

Nessuna citazione

Ultimo Aggiornamento Citazioni

Non Disponibile


Numero di citazioni Scopus

Non Disponibile

Ultimo Aggiornamento Citazioni

Non Disponibile


Settori ERC

Non Disponibile

Codici ASJC

Non Disponibile